In het brein van een uitsteller + tips

Vandaag, na twee jaar: een artikel! Eindelijk! Het is wel een kort artikeltje. Een heel erg uitgesteld artikel. Daarom gaat het artikel van vandaag over: uitstellen en het uitstelgedrag.

We hebben het allemaal wel is, je bent heerlijk een serie aan het kijken met een kopje thee onder de dekens. Maar je hebt een soort van druk op je. Een grijze grote wolk van stress die je blijft achtervolgen en boven je hoofd blijft zweven. Die grijze grote wolk is misschien wel je project, scriptie, verslag of werkstuk waar je aan moet beginnen. Of misschien wel een huishoudelijke klusje. Je weet dat de afwas gedaan moet worden, maar ugh je ligt net zo lekker en je hebt vast en zeker zometeen zin om het te doen, laat je jezelf geloven. Maar no, honey, no: zo werkt het niet. Helaas.

Het ironische is dat ik zelfs het schrijven van dit artikel aan het uitstellen was. Maar ik heb mezelf toch overgehaald om aan de slag te gaan met dit artikel. Het is immers woensdag! Hoe ik mezelf heb overgehaald om te werken met een paar handige reminders en trucjes: lees je aan het eind van dit artikel! Om iets af te leren, moet je begrijpen waarom je het doet. Daarom eerst een kijkje in mijn gedachtegang als professionele uitsteller. Ja, die titel heb ik toch echt verdiend na al die jaren uitstellen. Laat in de comments achter of jij ook een professionele uitsteller bent! Zo ja, wat is de grootste reden dat jij uitstelt?

Iedereen heeft wel een stukje uitsteller in zich. Oftewel een stukje luiheid. De kern van mijn uitstelgedrag is luiheid. Ik vind het prachtig en geweldig om het resultaat te zien of om het in handen te hebben. Maar nu komt een stukje uitsteller-logica: ik wil het resultaat, zonder ervoor te werken. Nu kun je begrijpen, dat dit niet gaat werken. En weer komen we terug bij: luiheid. Je wil het mooie resultaat maar je hebt geen zin om eraan te werken. De grootste probleem van mijn uitstelgedrag: luiheid.

Het proces
Om je resultaat te behalen, moet je door een proces. Een proces die wij, de uitstellers, als marteling zien. Dezelfde proces ziet een heel productief iemand als een uitdaging. De succesvolle man of vrouw ziet zijn/haar proces als een reis, een journey. Misschien moeten wij, de uitstellers, het ook zo proberen te bekijken.

Stel je voor dat je gaat reizen met de vliegtuig van Schiphol naar Berlijn. Jij wil van A naar B. Je wilt het liefst al op je bestemming bij B zijn. Maar je moet nog inpakken, de trein halen, de proces bij het vliegveld volgen, in het vliegtuig zitten, uitstappen, en naar je hotel gaan en dan ook nog inchecken. Het liefst wil je dat allemaal overslaan. Maar denk er is anders over na: geniet is van je reis! Kijk in het vliegtuig om je heen uit het raam, geniet van de mensen om je heen. Geniet van elke stap die je zet.

Stappen
Mensen hebben verwachtingen. Jou verwachting, als uitsteller, is gelijk een hele grote hap, je doel is: je verslag afhebben. Neem niet gelijk grote stappen. Voel je ook niet gekleineerd doordat je kleine stappen neemt. De succesvolste mensen, verdelen al hun werk, hedendaags nog steeds, in kleine hoeveelheden werk. Waarom? Omdat iemand zich ‘verzadigd’ voelt als hij/zij een doel heeft behaald. Als iemand heel lang hard werkt en z’n best doet maar nog steeds die ene doel niet heeft bereikt, raakt diegene gedemotiveerd. Je verwachtingen vallen tegen: je raakt teleurgesteld en stopt met je proces. Maar stel je nou voor dat je kleinere stappen neemt, die grote happen in kleine happen verdeeld. Je werkstuk afmaken is je doel, maar elke keer dat je een hoofdstuk of zelfs maar een alinea afhebt, heb je een mijlpaal gepasseerd. Dat geeft je die ‘verzadigde’ gevoel die een mens nodig heeft om door te zetten en door te gaan.

Houd bijvoorbeeld naast je werk- of theorieboeken, een klein boekje bij met je doelen en mijlpalen. Elke pagina is een doel die je wil halen. En verdeel bijvoorbeeld je project in kleine hapjes. Zoals: bedenken onderwerp project, moodboard maken project etc. Zet voor elke mijlpaal een vierkantje, elke keer dat je dat geen hebt gedaan: kleur dat blokje in met een felle kleur, of zet heel simpel een vinkje in het vakje. Wat bij mij heerlijk werkt: is het markeren van elke mijlpaal-regel met een markeerstift. Dat geeft dat heerlijke gevoel, je ziet daadwerkelijk dat je iets hebt gedaan, je ziet dat je progress hebt gemaakt en dan wil je door gaan en meer doen.

Just start it.
Anders dan de slogan van Nike: Just do it, geef ik mee dat het beste wat je kan doen is dat je gewoon begint. Hoe stom en “moe” (het woord die wij, uitstellers, gebruiken in plaats van het woord: lui) je ook bent, get your ass up en ga achter je laptop kruipen of duik in je boeken. Begin gewoon met je taak. Nu heb ik veel het voorbeeld voor werk als in schoolwerk gebruikt. Maar een taak kan ook zijn dat je de keuken moet schoonmaken. Ga gewoon de keuken in, en begin met kleine stapjes. Zoals eerst alle vuil weg, dan de vaat uitpakken en dan inpakken etc. Wat ik bedoel: ga gewoon erheen. Staar desnoods hersendood voor je uit. Maar ga er heen. Als je er bent, voel je vaak de neiging om te werken want: je bent er toch.

Ook met levensdoelen, zoals wat ik wil: fulltime met een blog bezig zijn. Just start it! Dan komt de rest vanzelf. Ik ben begonnen met een typische WordPress-site, ik heb het bloggen enorm uitgesteld: wel twee jaar! Maar ik ben gewoon begonnen. Dus ook met bijvoorbeeld een grote schilderij die je voor ogen hebt: koop een canvas, kwasten, verf en zet alles voor je neer met pen en papier: de ideeën komen echt vanzelf.

De moeilijkste stap is beginnen en als je dat eenmaal hebt: dan vind je het jammer om dan nog los te laten van je doel/eindbestemming. Daarom geven leraren vaak op in de les om alvast aan je huiswerk te beginnen: dan is het makkelijker om thuis door te gaan.

 

Dit was echt een heel kort artikeltje. Uitstel gedrag heeft veel meer achterliggende redenen en er zijn veel meer manieren om van je uitstel gedrag af te komen: maar de 3 belagrijkste voor mij waren toch echt: het proces, stappen en het beginnen. Ik hoop dat  een kleine deel van mijn ervaring met uitstelgedrag jullie heeft geholpen om aan het werk te gaan.

Ik ben heel erg benieuwd of er uitstellers zijn als ik die dit artikel lezen, zo ja: let me know, laat een reactie achter met jou tips en wat jij van de tips vond die ik je gaf!

 

Artikel geschreven door: Hadia Nasiri

 

 

Geef een reactie

